Mérvadó-e a cupping pontszám a fogyasztók számára?

Pál András - foto Pál András Coffeein cikkek 25.06.2024
Mérvadó-e a cupping pontszám a fogyasztók számára?

A specialty kávék csomagolásán információk halmaza jelenik meg, ami egyfajta elvárás lett. Az eredet, a feldolgozási mód, a fajta és a pörkölési profil magától értetődő a kávézacskókon, tájékoztatják a fogyasztót arról, hogy mit várhat el a vásárolt kávétól.

Kisebb, de egyre növekvő számú cég (általában több prémium pörkölő) is elkezdett cupping pontszámot nyomtatni a csomagolására. Bár kétségtelenül a minőség mutatója, a fogyasztók vajon figyelembe veszik a kávé kiválasztásánál?

2KIK HASZNÁLJÁK A CUPPING ÉRTÉKET?

Mindenekelőtt tisztázzuk, mi is valójában a cupping pontszám.

Az iparág szakértői pontozást adnak az egyes kávékhoz a cuppingolás (kóstolás) során. Ezt az eljárást először az 1980-as években vezette be a Specialty Coffee Association, mint a kávé jellemzésének standardizált módszerét, amellyel megkülönböztethető a prémium kávé a kereskedelmi minőségű kávétól.

A cuppingolást általában az ún. Q graderek végzik, akiket a Coffee Quality Institute képez ki a kávé elemzésére és osztályozására. A cuppingolás során a következő kategóriákat egytől tízig terjedő skálán értékelik:

  • Illat/aroma
  • Íz
  • Utóíz
  • Savasság
  • Testesség
  • Egység
  • Egyensúly
  • Tisztaság
  • Édesség
  • Összesített pontszám

Az egyes kategóriákban elért pontszámokat összeadják (az összes hibát kivonják), így kapják meg a végső pontszámot.

Az értékelés célja a kávé minőségének és értékének meghatározása. A specialty kávénak legalább 80 pontot kell elérnie.

Lényegében a pontszámokat arra használják az iparági szakemberek, hogy a minőséget kommunikálják, különösen a pörkölőkkel, a vásárlókkal és a termelőkkel.

Belsőleg a cupping pontszámot arra használják, hogy nyomon kövessék az egyes termelők minőségének fejlődését az évek során, valamint egy mérőszámot a kávé minőségének országonkénti összehasonlítására.

coffeein-peter-szabo-63 PONTSZÁM A KÁVÉ CSOMAGOLÁSÁN

Sok fogyasztó bizonyos információt elvár a kávézacskókon, mint például az eredet, a fajta, a feldolgozási mód, sőt a gazdaság vagy a termelő neve is. Ez az információ lehetővé teszi számukra, hogy tudják, milyen ízekre és aromákra számíthatnak, mielőtt megvásárolják a kávét.

Bár a pontszám valószínűleg a legobjektívebb módszer a kávé minőségének megítélésére, csak néhány pörkölő kezdte el nyomtatni a kávé csomagolására.

A cupping pontszámokat nagyobb valószínűséggel veszik figyelembe a kávérajongók és az iparági szakemberek, amikor személyes fogyasztásra vásárolnak kávét. Felmerül azonban a kérdés: a hétköznapi fogyasztók egyáltalán észreveszik a csomagoláson lévő pontozást? És egyáltalán számít az nekik?

A kávéválasztásnál a pontozás túlzott hangsúlyozása a személyes tapasztalat rovására mehet, mert a vásárlók gyakran a magasabb pontszámmal rendelkező kávét választják az ízlésüknek leginkább megfelelő kávé helyett.

Bár a 80 feletti pontszámú kávé feltehetően magas színvonalú specialtynek számít, a fogyasztók véletlenül a magasabb pontszámú kávét az alacsonyabb pontszámú kávéval szemben értékelhetik.

Ez azt jelenti, hogy például egy 85 pontot elérő kávé lényegesen közelebb állhat az egyén ízlési preferenciáihoz, mint a 87 pontot elérő kávé a magasabb pontszám ellenére.

coffeein-peter-szabo-68 EGYÉB FONTOS TÉNYEZŐK A KÁVÉ VÁSÁRLÁSAKOR 

Vásárláskor a fogyasztók sokkal gyakrabban keresik a csomagoláson az általuk ismert információkat.

A fogyasztói döntések hagyományosan a származáson, a pörkölési profilon és az „erőn” alapulnak.

A keverékek még mindig az egyik legnépszerűbb termékek (még azoknál is, akik specialty kávét fogyasztanak), mivel lehetővé teszik az emberek számára, hogy ismételten megvásárolják kedvenc csomagjukat. A fogyasztók megtanulták, mire kell figyelniük a kávé vásárlásakor, és soha nem a pontszám volt a fő ok.

Sok pörkölő nem tünteti fel a cupping pontszámot a csomagoláson, elsősorban azért, mert a legtöbb kávé 80 körüli pontszámot érne el, és ez az embereket talán nem érdekelné. Sokkal több oka van annak, hogy miért vásárolnak kávét, mint a pontszám.

A részletes információk hasznosak lehetnek a tapasztaltabb kávérajongóknál, de egyben megfélemlítő is lehet azoknak, akik most ismerkednek meg a specialty kávéval.

Emellett a fenntarthatóság a másik fontos vásárlási tényezővé vált. A Business of Sustainability Index 2023 felmérés szerint az amerikai felnőttek 66%-a hajlandó magasabb árat fizetni egy fenntartható termékért, 69%-uk pedig figyelembe veszi annak a környezetre való hatását.

5SZÁMÍT MAJD A JÖVŐBEN A PONTSZÁM A FOGYASZTÓK SZÁMÁRA?

A cupping pontszám minden bizonnyal több kávécsomagoláson jelenhet meg a jövőben, és így jelentősebb hatást gyakorolhat a specialty kávék bemutatásában.

A 84 pontos kávé finom lehet, de az emberek azt akarják választani, amit jónak látnak.

A pontszámokat sok szakember használja a kávé minőségének és árának meghatározására, de ezek általában nem jutnak el a végfelhasználóhoz, így vásárlási szokásaikra sincsenek jelentős hatással.

Az iparági specifikus szaknyelv használata csak kizárja a fogyasztókat, és potenciálisan csökkenti érdeklődésüket a specialty kávé iránt.

Ennek ellenére a pörkölőknek világos és érthető tájékoztatást kell adniuk az ügyfeleknek, hogy könnyebben megtalálják a számukra tetsző ízprofilokat.

 

Forrás: https://perfectdailygrind.com/2024/02/cup-scores-consumers-packaging/