Miért indít egyre több zenész saját kávémárkát?

Pál András - foto Pál András Coffeein cikkek 12.01.2024
Miért indít egyre több zenész saját kávémárkát?

A kávé és a zene között mélyen gyökerező kapcsolat van. Ha besétálunk egy kávézóba bárhol a világon, valószínűleg valamilyen zenét fognak játszani.

A kávé és a zene kapcsolata azonban túlmutat ezen. A zenészek és a kávécégek közötti együttműködés gyakori az iparban, egyes zenei művészek még saját kávémárkát is indítanak. Legutóbb például a The Weeknd a Blue Bottle partnere volt az etiópiai központú Samra Origins termékcsaládban. 

Szóval, mi készteti a zenészt arra, hogy saját kávétermékeket hozzon létre? És mi a piaci potenciál ezeknek a kávéknak?

2A KÁVÉ ÉS A ZENE KAPCSOLATA

Bár nem tartozik a legnépszerűbb daltémák közé, a zenészek évek óta énekelnek a kávéról. Néhány híres dal:

-        Cigarettes and coffee – Otis Redding

-        One cup of coffee - Bob Marley

-        Coffee song - Cream

Még a klasszikus zeneszerző, J.S. Bach is írt egy minioperát Coffee Cantana címmel, amelynek középpontjában egy kávéfüggő fiatal nő állt.

Mick Fleetwood a legendás rockegyüttes, a Fleetwood Mac társalapítója és dobosa, valamint a Mick Fleetwood Coffee Company alapítója szerint a kávé mindig is a zenész életének alapeleme volt. Mivel sok időt töltenek várakozással a stúdiókban, a kulisszák mögött, a repülőtéren, a turnébuszon, tévéstúdiókban vagy szállodai szobákban, a kávé segít nekik ébren maradni.

A kávé és a zene kapcsolata azonban még ennél is messzebbre mutat. Valójában a kutatások azt találták, hogy a zene és más hangok jelentős hatással vannak az ízérzékelésre. A magas hangok például segíthetnek az édesebb ízek azonosításában, míg az alacsonyabb hangok a keserűbb jegyeket hangsúlyozzák. Eközben a túl hangos zene túlterhelheti az érzékszerveinket, ami általában azt jelenti, hogy az ételek és italok íze enyhébb lesz. A zene befolyásolhatja azt is, hogyan fogyasztunk dolgokat. A lassabb zene például készteti az embereket lassabb ütemben enni és inni, ezért van a zenének kulcsszerepe a kávézókban.

3MIÉRT LESZ NÉPSZERŰBB A ZENÉSZEK ÁLTAL FÉMJELZETT KÁVÉ?

A hírességek ajánlása nem újdonság a kávéiparban, még akkor sem, ha kifejezetten zenészekről beszélünk. A The Weeknd és a Blue Bottle mellett néhány példa a zenész márkájú kávégyárakra: 

-        Marley Coffee, amelyet Rohan Marley (Bob Marley reggae énekes fia) alapított ,

-        Snoop Dogg amerikai rapművész és Michael Riady indonéz kávévállalkozó, akik elindították az INDOxyz kávémárkát

-        Billie Joe Armstrong és Mike Dirnt, a Green Day rockbanda tagjai, akik elindították az Oakland Coffee Works márkát.

Mick Fleetwood elmondása szerint, hogy saját kávé céget alapítson, sokban hozzájárult az, hogy a járvány idején rengeteg szabadideje volt. Egy barátjának eszébe jutott egy kávévonal létrehozása, és nagyon tetszett az ötlet, hogy legyen saját márkája, így megossza másokkal a kávé iránti szeretetét. Hozzáteszi, hogy kávékínálatát az utazásai is inspirálták, mint ahogy jelenleg a hawaii Mauiban él, ahol egyik barátjának egy közeli kávéfarmja van. A maui kávétermesztők számos különféle kávéfajtát termesztenek Haleakala és a Nyugat-Maui-hegység lejtőin, köztük a Typica, Catuai, Caturra, Bourbon és Mokka fajtákat. Egy kenyai keverék mellett döntött, mivel sok időt töltött Afrikában, beleértve a helyi zenészekkel való felvételeket is.

A Stumptown Coffee Roasters vállalat pedig néhány éve együttműködött a punk-rock ikonnal, Iggy Poppal. Szenvedéllyel mutatták be a munkájuk gyümölcsét, hogy az emberek lássák, még akár ilyesmi is lehetséges a kávéiparban.

 

Kik vásárolják ezeket a kávékat?

Merő tény, hogy a zenész márkájú kávék jellemzően egy adott fogyasztói demográfiai csoportot céloznak meg. De minden bizonnyal van mód arra is, hogy ezeket a kávétermékeket vonzóbbá tegyék az emberek számára szélesebb körben. 

Erre egy jó példa az Iggy Pop személyére tervezett egyedi csomagolás, amely egy indonéz kávét tartalmazott, a Bies Penantant, mit a cég már évek óta vásárolt/forgalmazott egy csakis  nők által működtetett Ketiara Cooperative nevezetű vállalattól. A farm, ahonnét a kávé származik az Aceh tartományban található, mely térségből a mi szumátrai specialty grade kávénk is származik. 

A csomagolás olyan információkat tartalmazott, amelyeket általában a specialty kávék zacskóin találhatunk, például kóstolójegyeket és a feldolgozási módszert. Ennek a kávénak egy részét a Girls Rock Camp Alliance-nek ajánlották fel, amely arra ösztönzi a fiatal nőket, hogy minél többen vegyenek részt a művészetekben és a társadalmi igazságosságban.

4NÖVEKEDHET-E EZ A PIAC?

 A zenészek és hírességek által támogatott kávémárkák nem biztos, hogy mindenkinél gazdára találnak, viszont ha a partnerséget gondosan és céltudatosan alakítják ki, a kutatások azt mutatják, hogy ezek a termékek népszerűek lehetnek a fogyasztók körében.

Egy 2021-es tanulmány kimutatta, hogy az emberek hajlandóak többet fizetni azon ételek és italok után, melyeket egy ismert és befolyásos híresség támogat.

Hasonlóképpen a Morning Consult kutatása arra a következtetésre jutott, hogy a felnőttek 34%-a nagyobb valószínűséggel keres fel egy kávézóláncot, ha kedvenc zenészük reklámozza azt. Ha a Z generációról és a millenniumi fogyasztókról beszélünk, ez 44%-ra, illetve 51%-ra ugrik. Végső soron ez azt jelenti, hogy a zenész által hirdetett márkák és kávétársaságok segíthetnek a specialty kávék fogyasztásának fellendítésében, ha megfelelően csinálják. 

„A kávékultúra jobban beépült a popkultúrába, a zene ma már a kávégyárak felfedezésének egyik sugárútja.” – Tim Wenzel (Stumptown Coffee Roasters)

 

Hűségesnek maradni az ösztönünkhöz

Még ennél is fontosabb azonban, hogy a zenészeknek erősen részt kell venniük a partnerségben, a munka minden egyes  aspektusában, lépésében. A kávé fajtájának kiválasztásától a pörkölésig, csomagolásig és elosztásig.

A Stumptown szerint, az ösztönökre való támaszkodás különösen hasznos, ha zenészekkel való együttműködésről van szó. 

5A zenészekkel való együttműködés hasznos marketingeszköz a pörkölőknek, így valószínű, hogy a jövőben még több ilyennel találkozunk majd. 

És bár nem minden híresség-kávé partnerség értelmes, segíthet az üzenet felerősítésében – legyen szó a fenntarthatóságról, az átláthatóságról vagy a minőségről. Végül a pörkölőknek és kávégyártóknak gondoskodniuk kell arról, hogy olyan zenészekkel dolgozzanak együtt, akik a lehető legjobb módon népszerűsítik márkájukat.

 

Forrás: https://perfectdailygrind.com/2023/07/music-coffee-brands/